السبت، 15 أكتوبر 2011

30 نجم من 17 دولة عربية في اوبريت بكرا مع كوينسي جونز والعقاد

30 نجم من 17 دولة عربية في اوبريت بكرا مع كوينسي جونز والعقاد

السبت 15 أكتوبر 2011




كتبَ / احمد السيد

اكتر من 30 مطرب من 17 دولة عربية بيشاركوا في الاوبريت الجماعي بكرا اللي بينتجه المنتج العالمي كوينسي جونز بمشاركة ريد وان (نادر خياط) مع رجل الأعمال المقيم في الإمارات بدر جعفر ،وكل النجوم حيغنوا بصوت واحد عشان يكون بكرة افضل زي أغنية "We Are The World" الشهيرة اللي انتجها كوينسي جونز من 26 سنة، وجمعت أكتر من 63 مليون دولار أميركي، واستفادوا منها في تخفيف المعاناة في أفريقيا.
واتعمل منها نسخة جديدة السنة اللي فاتت لمساعدة ضحايا زلزال هايتي، ونزلوها اكتر من 267.000 مرة في 3 أيام وشافها لغاية النهاردة اكتر من 82 مليون على موقع يوتيوب.وكان الهدف من الاوبريت ده توحيد كل الدول العربية بأغنية خيرية وإقامة جسر للتواصل مع العالم الغربي يستهدف الشباب تعزيز الوعي وإنهم يلاقوا أرضية مشتركة للتسامح والحوار، وانهم يجمعوا الفلوس المهمة لتمويل البرامج التعليمية في مجالات الموسيقى والفنون والعلوم الإنسانية للأطفال في مختلف أنحاء الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الفترة المهمة دي من تاريخ الأمة العربية.
وبيتعاون برنامج الأغذية العالمي التابع للأمم المتحدة مع مبادرة بكرا في تنفيذ مجموعة من البرامج في مرافقه التعليمية القائمة في المناطق الفقيرة في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. وبيشارك في النسخة العربية من أغنية كوينسي جونز "(Tomorrow (A Better You, A Better Me" الحاصلة على جائزة جرامي، واللي أنتجها المنتج المغربي الفائز بجائزة جرامي "ريد ون"، أكتر من 30 فناناً من 17 بلد عربي في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، وهما :
1. الإمارات العربية المتحدة: فايز السعيد
2. قطر: عيسى الكبيسي، فهد الكبيسي
3. سلطنة عمان: صلاح الزدجالي
4. البحرين: أحمد الجميري
5. المملكة العربية السعودية: وعد، محمد الزيلعي، مشاعل
6. الكويت: أحمد حسين
7. لبنان: نانسي عجرم، مروان خوري، ميريام فارس
8. الأردن: ديانا كرزون، هاني متواسي
9. سوريا: أصالة نصري، ناصيف زيتون
10. فلسطين: ريم البنا
11. العراق: كاظم الساهر
12. اليمن: أروى
13. المغرب: أسماء المنور، صوفيا مريخ، حياة الإدريسي، حسناء زلاغ
14. تونس: صابر الرباعي، لطيفة
15. مصر: شيرين عبد الوهاب، تامر حسني
16. ليبيا: شب جيلاني
17. الجزائر: سعاد ماسي

وتمت دعوة مجموعة مختارة من كبار الفنانين العالميين أصحاب الأسلوب الغربي المتميز واللي حيكونوا موجودين في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا عشان يحضروا جلسات التسجيل وحفل إطلاق الأغنية، ومنهم شاكيرا وآكون وسلمى حايك. وبيقوم المخرج السوري المولد مالك العقاد ابن الراحل مصطفى العقاد مخرج فيلم "الرسالة" بإخراج الفيديو الموسيقي والفيلم الوثائقي. وحينزل الاوبريت علي مستوي العالم في 11/11/11 وتم اختيار التاريخ ده لتسليط الضوء على الدعوة للوحدة في الأغنية دي . واختاروا دولة الإمارات العربية المتحدة عشان تكون الدولة المضيفة لحفل طرح الأغنية على مستوى العالم.
وحتتقوم سوني ميوزيك بإصدار أسطوانة غنائية بعنوان "بكرا" تضم الأغنية الخيرية اللي ليها نفس الاسم ، إضافة لمجموعة من الأغنيات اللي شارك في أدائها فنانو "سوني" وفنانون عرب منهم مايكل جاكسون، بيونسيه، شاكيرا، ويتني هيوستن، سيلين ديون، جون ماير، حسين الجسمي، كاظم الساهر، نانسي عجرم، شيرين عبد الوهاب، صابر الرباعي.


المصدر



تحيـــــــــــــاتي لكم

Read more: http://www.fn-alsaher.com/vb/showthread.php?t=4457#ixzz1atY3vFNY

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق